لــعـنــة الحب

المراهنة في الحب خسارة حتى ولو كانت مضمونة .. لم تعرف في حياتها سوى دراستها وصديقتها وإن لم تكن لها صديقة مقربة تبثها ما بها ..

اعتادت أن تضع ما تحتاجه في دراستها على أحد المنتديات العلمية ومن لديه ما تحتاج يفيدها عبر تعليق يضع لها فيه موجزا لما تريد أو رابطا فيه استفاضة تفيدها أكثر..

مرة وضعت مسألة رياضية تريد مساعدة فيها..جاءتها ردرود كثيرة منها عنوان بريد الكتروني يعرض صاحبه المساعدة في اي شيء تريده..ذكر أنه معيد في إحدى الكليات العلمية ويمكنه موافاتها بما تريد في ما تريد.. لم تفكر للحظة بعقلها البريء وقلبها الطاهر أن يكون الأمر غير هذا.. قبلت البريد واضافته لديها..

كلما احتاجت شيئا تركته رسالة وانتظرت الرد.. مرة وأخرى..يترك لها ماتريد ويطلب منها أن يتحدثا سويا في موعد تحدده يشرح لها كتابيا ماتريده مما يفهم هو..ترددت قليلا.. لكنها وبنفس البراءة و عدم الوعي وافقت .. بدأ الأمر كما تكون العادة حديث في ما تحتاج فقط..تطرق قليلا بعد ذلك لحديث خارجي ولكن بحدود وبنسبة قليلة..هكذا حتى صار ما تحتاجه جانبيا وحديثهما الآخر رئيسيا..لم يخطئ معها في حديث أو يسيء إليه بكلمة كلها أمور عادية عامة.. منها إلى بعض الأمور الشخصية العادية.. إلى التفكير فيها والتفكير فيه..كروتين كل قصة حب تقليدية ..على مقربة من امتحاناتها طلب منها أن يحدثها في أمر يراه هاما...لم تظن أنه سيبوح لها بمكنون قلبه كانت تظن تفكيرها فيه وهما تعيشه هي وأنها بعيدة عن خياله.. لكنها تفاجأت بكلمة جرت في دمها بسرعة..شعرت بها وهي تتحرك في دمها كالسم سريعة ملأت روحها كلها.. أحبك..قالها ولم تتمالك نفسها..لكنه لا يراها..لا يسمعها..حاولت أن تذهب بعيدا عن هذا الحديث تحاول أن توصل له رسالة مفادها أنها لا تقبل بهذا الأمر خاصة هذا التوقيت فلديها امتحانات.. وعدها بألا يذكر ما قاله ثانية إلا إن وافقت هي..

شغل عقلها وخيالها وسكن قلبها فورا.. لماذا وكيف ومتى.؟ كلها أسئلة مجهولة الإجابة.. تركت نفسها معه تسرح بخيالها..لكنها لم تخبره بأي شيء.. جعلت تتأخر عن مواعيد حديثهما مرة وتلغيه مرات بحجة الإمتحانات.. لم يمل حاول كثيرا..حدثته نفسه أنها لابد يوما أن تكون له كما يريد..

بدأت الإمتحانات وكانت تتحدث إليه فقط وقتما تحتاج لشيء تفكيرها فيه لا يعني ان تترك دراستها من أجل مشاعر أسمتها مراهقة متأخرة.. لكن حبه كان يوما بعد يوم يكبر في قلبها..احتل كيانها كأنه روحها التي لا يمكن أن تعيش بدونها.. بقي إمتحان واحد فقط.. قررت أن تخبره بما في قلبها له..

كلمته..جعلت تذهب وتجيء من خلف الكلام ومن وسطه..حتى فوجىء بتلك الكلمة تظهر له.. أحبك.. ومن زمان كمان.. أظهر سعادة غامرة وفرحة عارمة كأن الأرض لا تكفيه ليحيا فيها بعدما قالتها.. شعرت بفرحة كبيرة أن يكون هذا هو أول من تعرف خارج عالمها الإفتراضي..تمنت أن يكون حقيقة لا حلما..

ويأبى القدر أن تتم فصول الرواية كاملة.. لابد أن يأتي الفصل الأخير أسرع مما يتخيله العقل.. ذبذبة وتلكؤ وإلغاء لمواعيد .. وعود كثيرة وقليل من فعل.. كأن الدنيا خلقت حكاية واحدة تتم بنصها وحذافيرها مع من ساء حظه ووقع في شراك الخدعة.. هكذا حتى تركها تماما متحججا أنه معيد وهي ما تزل طالبة ولا يمكن أن تتم بينهما أية علاقة قبل سنوات وهو يريدها الآن.. حجة كاذبة.

تجرعت من كأس الألم المرار والعلقم..ذاقت ألوان الأسى وحرارته.. يبدو أن الحب كما فيه رحمة فيه لعنة.. أيكون هذا قدرها لأنها صدقته واطمأنت إليه.. أيكون هذا جزاءها لأنها ارتاحت لرجل رسمت شخصيته في خيالها..أيكون من الرجال ذئابا تسرق القلوب فقط لتترك وراءها فراغا يمتلأ ألما ويحتشى وجعا وكمدا وحسرة.. أمعقول أن يكون هؤلاء بشر.. هؤلاء أشباح في ثياب رجال..تلسبت بهم لعنة الحب واختارت قلوبا بريئة لتضع رحالها فيها..

ليس كل رجال الدنيا هكذا..لكن من مأمنه يأتي الحذر..

هناك من يخلص بصدق..هناك قلوب تحيا من أجل أن تحب حقا..حبها حرية لمن تحب..مشاعرها إخلاص ودفء وأمان..

(ربما يكون هذا النص موجزا بأسلوب تقليدي لكني لم أجد وسيلة أعبر بها عن ألم أعيشه حقا من أجل من تحل بهم لعنة الحب الكاذب ومأساته من الفتيات سوى هذه الكلمات التقليدية.)

31 التعليقات:

brave heart يقول...

:'(
:'(

شكرا ليك بجد يا ابراهيم
قريبه اوى من الواقع
والسن كان كبير فعلا
ميرسى ليك يا ابراهيم
رائعة كالعاده

مودتى

لا اله الا الله

brave heart يقول...

يارب يخلص الكتاب بسرعة
بس ليه مأساه

ستيته حسب الله الحمش يقول...

هؤلاء أشباح في ثياب رجال..تلسبت بهم لعنة الحب واختارت قلوبا بريئة لتضع رحالها فيها
هذه هي الحقيقة .. ماذا تتوقع من تحب كلمات مجرد كلمات لا شكل ولا شخصية ولا تصرفات .. مجرد كلمات وما اسهل الكلمات أنها لاتكلف الرجل شيء وتكلف البنت براءة مشاعر يستحقها رجل حقيقي من لحم ودم

جميلة ياابراهيم وصياغتك رائعة
تحياتي

جسر الى الحياة يقول...

عادة يا ابراهيم الرجل يمارس وظيفته فى القنص...فاذا ظلت تقاوم زاد شغفهبهاوبمجرد ان تقع فى يده الفريسة برغبتها يزهدها... هذا هو حال الرجال والتاريخ والتجارب تثبت هذا

قصة اكتر من واقعية بجد جميلة رغم كمية الالم اللى فى نهايتها

شمس النهار يقول...

فعلا فصيلة سارقي القلوب دي فصيله ملعونه
المشكله انها بتدور علي القلوب البريئه وتدمرها
مرض عند هذه الفصيله
سواء رجال او نساء

سمكه واحده يقول...

فعلا قصه واقعيه جدا وللاسف ان في ناس كتير جدا بتتعلق بالعالم الافتراضي ده كتير جدا ويمكن اكتر من الخارجي لانه في اعتقادي ان الشخص اللي ادمها بتتصوره بخيالها وترسم له صوره حسب ما تتمني وخيلاها ودائما الخيال افضل من الواقع
قصه جميله جدا
تحياتي

ادم المصرى يقول...

بجد جمده المرادى منك مووووووت

قصه واقعيه مووووت بس دا كتر اوى يا هيمه والله الواحد بيتمنا ربنا يهدى الناس المريضه دى ودا مرض مستفز اوى وداء رخم ربك يرحمنا

الوان الحياة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميل اقوي وحلو اقوي لما بنعيشه
لكن صعب اقوي لما بنكتشف انه وهم
بتباقي حاجة مولمه جدا
تحياتي لحضرتك وللمدونه

فارس القمر يقول...

جميل الحب جدا بس لما يتبنى على مشاعر صادقه وهدفها معروف فى الاول والاخر

الحب حاجه جميله ومالهوش اى لعنات

الناس اللى بتعلب بكلمة الحب هيا اللى لعنه بتشوة صورته

دايما الحب احساس ومشاعر صداقه ولما ننجرح نقول ولا مشاعر ولااحاسيس والله حرام

قصتك رائعه يابراهيم

الوردة البيضا يقول...

السلام عليكم
نورت مدونتي المتواضعة أيها الكاتب المصري الفنان، والبوست جميل جدا ورائع وللأسف واقعي جدا، وبأشكرك على موضوعيتك وعدم دفاعك عن الذئاب من الرجال الذيم يختارون ضحاياهم من أجمل وأرق الزهور البريئة ذات المشاعر الصادقة، وهذا إن دل على شيء فهو يدل على غباء هؤلاء الذئاب ودناءتهم، فمن يدهس الزهرة بقدمه بدلا يستمتع باستنشاق رحيقها إلا إذا كان غبيا ومنعدم الإحساس

تحياتي لك وعزائي لكل الزهور البريئة التي خدعت باسم الحب

fL0weR-giRL يقول...

السلام عليكم
كتيررررررررررر من البنات بيقعوا في هذا الحب الكاذب لأسباب عديدة
اول حاجه ان معظم البنات اول ماولد يقولهم كلمه حلوة مابيقدروش يتملكوا اعصابهم وبيرسموا في خيلهم احلام بس للأسف بتنتهي بأكبر كبوس تعيشوا في حيتها

ثانيا:::ان الواحدة ممكن تضع واحد في بالها ويمالك مشاعرها بسبب كلمه وكلام هايف لايودي ولا يجيب حتي لو كانت ماشفتهوش زي الشات ولا حتي حد غلط في رقم التلفون وراح قلها صوتك حلووووو


في النهايه الحب لازم يكون موجه لله عز وجل ورسوله
*(ولك كل الشكر والأحترام )*


واتمني زياره مدونتي المتواضعه :)

Unique يقول...

استمتع دائما بمتابعة تدويناتك وان لم اعلق عليها كثيرا ولعلك تلتمس لي العذر في ذلك
كالعادة القصة هذه المرة واقعية ومرسومة ببراعة وان كانت تقليدية كما ذكرت
ولكني لا اجد بدا من ان اشكك في نظرية الرجل الذئب فبخاصة عندما نتحدث عن علاقة من اي نوع بين ثنائي فلا يمكن ان نلقي باللوم على احدهما بينما نسبغ على الاخر صفات البراءة وقلة الحيلة او لنقل قلة العقل
قرات لك من قبل الرواية الرائعة حياة وقد استشعرت فيها قصة الرجل الضحية
لكننا جميعا نصر على تصديق الصورة النمطية التي تجعل من الرجل ذئبا لابد له ان يكون كذلك او على الاقل ليس لنا ان نكثر من لومه زيادة عن الحد لانه لا يتصرف الا وفق طبيعته الضارية
اما البنت فيحلوا لها ان تتدخر عقلها الوافر في خزانة انيقة وتلقي بها بعيدا وترمي بالمفتاح في اقرب سلة مهملات حتى اذا جُرحت او بالاحرى تسببت بجرح نفسها لا يسعها الا ان تصرخ : ذئب , ذئب .. وكانها لم تكن تعرف هذه الحقيقة الذائعة الصيت وغالبا ما تتخذها حجة لتبرر اللون الاحمر الدامي التي تركته الصفعة الوحشية على وجهها

على كل هذا هو الواقع كما اراه

خالص تحياتي

عاشقه الرومانسيه يقول...

حاسه انى اعرف بطله قصتك المره دى يا ابراهيم

اعرفها قوى

بس السؤال : هو استفاد ايه؟

ان كان ماجرحهاش بكلمه فى يوم من الايام ولا ظهر فى نفسه اى غرض

ليه بعد عنها كده ومن غير ما يعرفها
السبب الحقيقى؟
ياترى ايه حقيقه بعده عنها؟
هل ظروفه اجربته على كده؟
ولا الممنوع مرغوب
واول ما حس انه امتلك قلبها رماها؟

عايزه اجابه بصفتك ادم وتفهم ادم كويس

إيمان يقول...

جميل موضوعك يا إبراهيم ... ومهم جدا ..الحب هو أجمل حاجه فى الدنيا بس لما يكون فى الوقت الصح والمكان الصح للإنسان الصح ... إسلوبك سهل وجميل ... أتمنى إن ربنا يوفك وكتابك ينجح إن شاء الله .. تحياتى

كاتب مصري يقول...

brave heart..
ماشي يا ستي ربنا يخليكي يارب تعجبك صاحبتك باه..الكتاب كلها شهر وشوية كده بإذن الله ويخلص..مأساة لإن الي يحب وتطلع خدعة بيتعذب جدا تبقى مأساة ولا لأ..
مودتي

ستيتة حسب الله الحمش..
مش دايما بيكون وهم وخيال أحيانا وأحيانا أنا أعرف ناس اتعرفوا من النت وحبوا بعض واتجوزوا وعايشين أحلى ما يكون بس لما بيبقى لعب وخداع بتبقى مجزرة قلوب بجد..
شكرا لكِ
مودتي

جسر إلى الحياة..
مش كل الرجالة والله ..ربنا يكرمك
مودتي

شمس النهار..
أيوة كده خليكي انتي منصفة في كمان من الستات سارقي قلوب مش الرجالة بس..
شكرا لكِ..
مودتي

سمكه وحدة..
اه فعلا كلامك صح بس مش دايما بيكون خيال مرات بتصيب ومرات بتخيب عشان كده قلت أول جملة فب البوست كله المراهنة على الحب خسارة حتى ولو كانت مضمونة..
مودتي لكِ

ادم المصري
عنتدك حق فعلا كتروا الناس دي بيبقى هدفهم ايه والله معرفش ده في بنات كده كمان والله تعرف كده..
مودتي لك..

ألوان الحياة..
شكرا على زيارتك اتبسطت قوي بتعليقك ربنا يكرمك وياريت تكرريها للإني هزور مدونتك علطول..
مودتي

فارس القمر..
ربنا يكرمك كلامك فعلا صح
مودتي

الوردة البيضا..
بس كمان في بنات كده مش بس الرجالة مع قلتهم بس فيه واسألي مجرب صحيح حكاية عدى عليها 3 سنسن بس لية معلمة جوايا
ومع كده كلامك صح الصح وعندك حق وشكرا بجد على تعليقك الكريم ده ويارب تتواصلي معايا ع المدونة علطول وهتبقى ليا زيارات عندك أكيد..
مودتي

fL0weR-giRL...
فعلا يغرهن الثناء والمدح بس فيه ناس بجد بتبقى صادقة في كلامها بجد أعرف ناس علاقتهم اتكونت من النت وهيا دلوقتي أحلى من كده مفيش متجوزين وآخر تمام مش قاعدة يعني ان النت وهم بس مراهنة يا تكسب يا تخسر..
مودتي

Unique
ربنا يكرمك يارب بجد رفعتي راسي ربنا يخليكي انتي المفروض يعينوكي في الدفاع عن حقوق الرجل..فرحتيني قوي بكلامك ده بجد الرجالة مش كلهم زي بعض أبدا وكمان البنت تقدر تتحكم في العلاقة وتحدد من البداية مدى جديتها من هزلها عشان متجرحش نفسها او تسيب حد يجرحها..
مش عارف اقولك غير ربنا يكرمك يارب..
مودتي

عاشقة الرومانسية..
مش بيستفيد حاجة بياخدوها هواية وتسلية والله زي ما بقلك كده الواد من دول يقول لصاحبه تتحداني أخليلك البت دي تحبني ويعمل الشويتين بتوعو تحبه يا عيني وتتبهدل يكسب حضرته التحدي ياخد قلبها ويهرب ليه خلاص خلصت اللعبة ويا عيني مكان قلبها بيتملي كوم الم وعذاب..
ربنا يعافينا..بس أنا مش كده على فكرة هههههههه مش بصفتي آدم يبقى ذئب أنا معرفش أقنع أخويا الصغير يجيبلي كوباية مية هعمل كده مستحيل طبعا..مودتي

إيمان..
ربنا يخليكي يا ستي لو هتشتري الكتاب يبقى هينجح أكيد..ههههههه
يارب تفضلي تتابعيني علطول..
مودتي

شكرا للجميع ولو إني لاحظت إن معظمكم طائقة أنثوية لها رأي واحد مع الإختلاف الشديد الذي قدمته غحداكن في دفاعها عن الرجل... بجد ربنا يكرمكم كلامكم صح بس هيا كمان كلامها واقعي وصحيح
مودتي لكم جميعا

gana magde يقول...

هنـــــــــــــــــاك دائما تلك اللعنة التى تسقط على قلوبنا دون انذار فالكثير من الخداع سبيله لبس ثوب الحب والكثير والكثير من الالام لا ياتى الا تحت ذلك القاموس الذى استغله محترفيه للاتجار بقلوبنا نحن الفتيات وخاصة اولئك الذين يمتلكون القلوب النقية والبريئة فلم تعرف قلوبهم يوما تلك الاساليب المخادعة والتى لاتمل ابدا من عزف اسطوانة الحب على تلك القلوب الرقيقة حتى تقع فى شباكها فهو الصياد الماهر الذى لا يقبل ان تهرب من يديه فريسه مهما ان كانت فهؤلا لا شك انهم ليسوا بشر فاعمتهم اللعنة واصمتهم فلا يرون ولا يسمعو الا صوت انفسهم


جميلة بجد

تحياتى

أنــا يقول...

لا على فكره ..
الحكايه دي بتحصل كتير أوي .. وكتيييير أوي بيعملو كدا بس عشان يثبتوا لنفسهم انهم يقدروا يخلو اي حد يحبهم ..
وبعدين سلام عليكم .. مفيش .. هوا انا قلتلك حاجه ..
عموما .. انا بدي عذر للي بيعمل الموقف دا ويسيب اللي بيحبوة بس لو كان غصب عنه أو لانه مش هايكون قد تواجده معاه ..
بس لو كان قصده من البدايه لعبه .. دا بجد واحد مايستحقش الحياه ..

كلامك جميل كالعاده .. أعذرني برده المره دي .. اليومين دول قدرتي على التعبير بتخذلني .. وتفكيري مش معايا ..
بس انت قاص هايل وربنا يوفقك

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

الحب جميل بس لما يكون حب صادق بجد من غير كدب ولا خداع

حنان الشافعي يقول...

ابراهيم
تلك المره قصتك لمست واقعا ملموسا
غدا من مظاهر حياتنا وتبعا لتطورها
كثيرات من يقعن في ذاك الموقف وكثيرون
اظن في بحثنا عن الحب قد نرضي باي بديل نعيش فيه غايتنا او نرسمه عالما خياليا لتلك الغايه بسبب او بدون سبب سواء اردنا من ذلك الطريق صحة مسلكه ام اتخذناه وسيلة لنثبت شيئا اخر
قصة عميقه ذات مغزي
ولكن لي رأي
دوما اري في قصصك نهاية سريعه
كانك مللت الكتابه
او ان هناك فكرة اخري تجول بخاطرك
دوما تحتاج منا النهايات الي توضيح حتى وان كانت واضحه ما دمت تحكي فلتجعل لحكايتك نهاية تجعل القارئ يعيد النظر
اما التناول والشخصيات فهي رائعه
تقبل كلماتي
وتحياتي

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

برافو عليك قدرت بخيالك الواسع تكتب واقع مرير بيتكرر كتيييير جدا
قلمك سلس وممتع بس عندي نقد بسيط
انك ختمت الحكايه بسرعه
مش عارفه بس يمكن ليك نظرية في كدا
وزي ما في ذئاب من فصيلة الرجال في كمان من فصيلة النساء
واعرف حكاية عن واحد اتجرح بسبب وحده لعبت بمشاعره ووهمته انها بتحبه واتعلق بيها جدا وطلعت في الآخر متجوزة ومخلفه كمان وسابته
بس بردو فصيلة الرجالة بتطغي على الفصيلة النسائية
والدنيا فيها الخير والشر يعني موجود ذئاب في كمان رجاله بيكونوا ملاك
بس بردو .. يا مآمنة للرجال يا مآمنة للميه في الغربال .. هههههههههه

دمت بكل ود
تحيــــــــاتي(:

nor يقول...

للاسف ده بيتكرر كتير مش شرط علاقات في العالم الخيالي و لكن بنشوفه في الواقع كتير اووي ..اعتقد ده بيكون انسان مريض اللي يلعب بمشاعر الناس و يتلذذ بانه يخليهم يتألموا
تحياتي

كيــــــــــــارا يقول...

عرفت من سميلي ان انت عملت كتاب فيه المجنوعه القصصيه بتاعتك


تعرف اني بجد فرحتلك اوي

انا مش قريت البوست بس هقراه وارجع

MaNoOoSh يقول...

اهىء اهىء
انتوا بتعقدونا ليه بس كدة
الواحد مش هيعرف يحب يعنى من غير ما يخاف فى سنته البرتقالى دى وللا ايه
ههههههههههههههههه
وعلى فكرة بقى انا من ساعة مسلسل سارة وانا بكره اى نهاية كئيبة
صحيح القصة والاسلوب عندك حلوين بس النهاية مضايقانى
على العموم زى ما بيقولوا لا العاشق مرتاح ولا الخالى مرتاح
بس انا بقى عايزة اطلب منك تكتب عن القصص الناجحة اللى انت شفتها فى حياتك كمان
تحياتى وسلام

عاشقه وغلبانه يقول...

هناك من يخلص بصدق..هناك قلوب تحيا من أجل أن تحب حقا..حبها حرية لمن تحب..مشاعرها إخلاص ودفء وأمان..
_________________________
القصه في مجملها حكايه متكرره يوميا وبنرجع في الاخر نقول الكلمتين اللي فوق دول

بنت الغربة يقول...

وجعت قلبى يابنى ايه ده؟؟؟
انا عندى قصص اكتر نكد من دى ومن الواقع المرير...
هما الرجاله كلهم كده..يبقوا هيجننوا لغاية مايوقعوا البنت فى حبهم ....وبعد كده...فص ملح وداااااااااااب...
انا شفت كتييييير ..من اول الجامعه ...لغاية دلوقتى...
وماتقوليش صوابعك مش زى بعضها...كلكم زى بعض..
تحياتى

كاتب مصري يقول...

gana maged
أنـا..
البت المشمشية
حنان الشافعي
بسمة صلاح
nor
كيارا
MaNoOoSh
عاشقة وغلبانة
بنت الغربة..
معلش أولا اني برد عليكم مرة وحدة بس لإني والله مشغول جدا اليويمن دول شغل صحفيين بأه مش بركز في حته.. المهم من ناحية ان الموضوع ده متكرر أنا معاكم ومن ناحية ان ألم وصعب جدا معاكم بردو وكمان ان الرجاله منهم كتير كده اه فعلا بس مش كله زي بعضه ولا يا بنت الغربة صواربع ايدك مش زي بعضها فعلا..دب حقيقة واقعية زي ما في ستات حلوين وعسل وطيبين جدا وفيهم براءة وطيبة الدنيا كمان في رجالة كده ربنا خلق الحلو والوحش وبعدين يا جماعة انا صحيح بدافع عن الأنثى ورافع رايتها فوق بس راية الراجل فوقها لإن ربنا بيقول كده الرجال قوامون على النساء فمش معنى اني انحزتلكم وبقيت في صفكم وبقول انكم فعلا مظلومين وأنا أؤمن بده تماما إني بردو ألغي كوني كراجل وليا لسان الراجل الرجالة مش كلهم وحشين ومش كلهم حلوين في الحلو والوحش انا لا أزكي نفسي أبدا بس بجد كده وبصراحة أنا راجل ولا لأ ومع كده بأتكلم عليكم ازاي ده مش مكر ولا خداع ولا زي ما قالت وحدة منكم بالمعنى يعني اتمسكن لحد ما اتمكن نو ابسلوتلي أرفض تماما..
الحب وعاء لو عرفنا نحجم الحب جوا الوعاء ده هنعرف نعيش غبر كده بأه الدنيا هتدخل في بعضها وتبقى حيص بيص
عارف اني طولت وشملتكم بالكلام مع ان منكم الي مقالتش حاجة انا آسف انا مش برد بخناق لا اصلا مكنتش ناوي أقول كده لإن الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية..وبالنسية للكتاب يا كيارا هيكون بعد شهر جاهز بإذن الله
بجد شكرا لكم جميعا على تقديركم واحترامك ومتابعتكم ويارب تفضلوا دايما معايا ومتزعلوش مني أبدا أبدا أبدا
شكرا لكل صاحبة كلمة هنا حلوة أو عادية معي أو ضدي شكرا لكم بجد أنا مش عارف بدونكم مكنتش هعرف أكتب كلمة يارب تفضلوا جمهوري القارء علطول ويارب طبعا يزيد الجمهور ده بس تبقوا انتم الأساس
ربنا يكرمك
مودتي للجميع
انتظروني في البوست القادم وخاطرة هتعجبكم قوي بإذن الله
تحياتي

mahasen saber يقول...

كاتب المستقبل الرائع

اخبارك ايه

اما القصه فواقعيه جدا وكتير تلاقى اشخاص وشخصات تعرضوا ليها

سلوى يقول...

أوجزت وأنجزت

رائع بجد ما كتبت
كتير الحكايه دي بتتكرر
والنتيجه قلب بينكسر
وجرح صعب بيترك أثر

ربنا يعافينا
ويحفظ أصحاب القلوب الطيبه

brave heart يقول...

واللهى
معنديش جامعه انا بكره
بدخل انا كل شويه عشان اشوف ايه النظام من الصبح
وانت تقول بعد منتصف الليل
انتظرونى
طيب
ماشى
عقابك عسير
ههههههههههههه
ماشى يا سيدى نزلها براحتك وقت اما تحب
وانا هباه اقراها بكره اما افضى
تصبح على الخير
ايه ده ده انت كمان تلاقيك لسه صاحى وهتبدا يومك
اه مانت فى اجازة
ماشى يا عم

سلامات
مودتى


لا اله الا الله

كاتب مصري يقول...

mahasen saber
شكرا على السؤال ربنا يخليكي أنا الحمد لله بخير انتي أخبارك ايه يارب تكوني مرتاحة بعد أهم خطوة في حياتك.. مودتي

سلوى..
شكرا على رأيك ربنا يكرمك يارب بس في رجالة كتير لهم أمان يعني مش كله كده..
مودتي

brave heart
والله مش لسة صاحي ولا حاجة لا ده أنا هنام دلوقتي أنا طول النهار في شغل الجرنال شغل وبهدلة لما عيني طلعت وتعبت جدا كنت ناوي أنزل البوست النهارده بس مش قادر والله خليها للصبح باه..
مودتي وشكرا ع المتابعة
سلام

BRAVE HEART يقول...

ماشى يا ابراهيم
ربنا معاك يارب

مودتى

لا اله الا الله

 
') }else{document.write('') } }