دنيا .. من طراز الروح

بين نعم ولا .. مرادفات كثيرة تغيب عن ذهن ذاك الذي يضع أمره بين كفتي الميزان لا على إحداها .. قد نندم أحيانا حين نقدم اللا على النعم لأن الأصل في الحياة أن تكون نعم إن لم يكن هناك ما يدعو للاّ . كثيرا الآن أحمد ربي أن كنت ضمن هذا التجمع .

صورة ذلك العالم في مخيلتي لم ترتسم بكل تفصيلاتها بين يوم وليلة .. بل أخذت تضع موازينها سنة وشهورا عدة .. أن يدرك فكر ما لروح ما .. ما تخطه يدك نبعا من فكرك ورحك .. وأن تجد فيها سيلا متدفقا من رائق المعنى وعذب الإحساس .. وأن تنتظرك أنفس حتى تخط حرفا ليقرأوه .. شعور لا يوصف .. والذي يصعب علي كثيرا أن أحدث به روحي بعد أن كان ومضى .. هو لقائي بهياكل هذه الأرواح وكيانات هذه الأنفس .. هو موقف يختلف تماما عن العالم الذي يجمعك التواصل بهم دائما فيه .. هذه حقيقة مدركة وحس ملموس ووضع أقل ما يقال فيه أنك كنت حينها فوق هام السحاب .

لم أشعر بغربة بين وجوه رأيتها لمرتي الأولى .. إحساس تلك وشعور هذا .. نبض حروفها يلهجه لسانها .. و أنين همساتها تقرأها في عينها .. طلقات ذاك المسدس الصغير أو " رغي " المرأة المطحونة .. زعيمة الشعب وقائدة حركة الشكم بخفتها ولطفها وحلواها التي لم أذقها .. براءة الحديث بين ألسنة الكل .. انتقال الرحيل بين جنبات المكان وكمون العشق هادئا هنا تارة وهناك أخرى .. اتزان ومرح .. وبهجة لا تضم اللغة حروفا للحديث عنها .. حتى تلك التي قطعت مع حرف السن عقد احتكار لكل مسميات الأنثى السينية .. جعلت من الساعات حيوية ونشاطا وهمسا لطيفا فكاهيا طبع في نفوس الكل بسمة رائقة .

استعذبت أذناي تغريد العروس حين احتضنت من قاهرة المعز نفوسا هي الصفاء والجمال الروحي والمرح والقرب من الفكر .. كم داعبت روحي الشقية أنسهم .. أقف على مقربة من فلان فأسمع حديث قلوب ركبت داخل أرواح مصبوغة بنبض الوجود ذاته في ذلك العالم الذي ما دخله أحد وخرج منه ولو خرج لما وجد حياة تماثله .. كأن الصدق في نبض الكتابة هو أصل البحث في مدارك كلمات القلوب .. لو أنني أنفقت من عمري سنونا طويلة لأكتسب صديقا أو زميلا قريبا من نفسي أو حتى معرفة قد أحتاج إليها يوما لضاع ثلث العمر إن لم يكن أكثر في التيه بين حارات الغدر واللاصدق .. لكننا هنا زرعنا أرواحنا في عالم تشابهت فيه الهوايات وتبادلت في الأفكار وظللته سحابة الوئام .. وإن كنت أحسبه قبل اليوم عالما افتراضيا الكترونيا بحثا .. إلا أنني اليوم أزعم أنها ممكلة الكلمة الحرة والوعي الممزوج بنبض الفكهة والمرح والفضفضة .. ليست رسالة في الدنيا أكثر سموا من رسالة الألفة بين القلوب والأنفس .. " وجعلناكم شعوبا وقابئل لتعارفوا " .. ذلك العالم هو ما سماه الإلكترونيون تدوينا .. وهو أكبر من تدوين فكرة أو خاطرة بحبر الكتروني .. هو أوسع من علاقة تعليفات متبادلة .. هو مبدأ مختلف وكوكب لا يعيش فيه إلا من يستحقه بحق .. وكل دخيل عليه حتما يحقد على تآلف أهله .. الآن أستطيع أن أقول أننا نعيش في دنيا من طراز روحي .. ما زلنا بخير وسيدوم علينا الخير بإذن الله مادامت هذه بعض من نماذج كيانات البشر ..

17 التعليقات:

Cute Kitty **sookra يقول...

ياخراشى
على راى البنت شيما
اللى يدخل عندك يقول
يععععععععع
ايه الرومانسيه دى
بس تعرف عجبنى كلامك
سعيده انى اتعرفت عليكم كلكم

Cute Kitty **sookra يقول...

ايه دا دا انا الاول
هييييييييييييييييييييه
المره الجايه هتجيبلى شيكولاته عشان اول تعليق دا
واوعى تفكر انى هتنازل عن الشيكولاته
لالالالالالالالالالالالالالا يابابا فوق ابدا

حلم بيعافر يقول...

كفاية بقى اللى بقراه ده
كان نفسى اجى
كل مادخل عند حد يقعد يوصف التجمع ده بتغاظ قوى
انا بحقد عليكممممممممممم
يللا تتعوض ان شاءالله
تقبل مرورى

Lady E يقول...

".. الآن أستطيع أن أقول أننا نعيش في دنيا من طراز روحي "

ايه الجمال ده حلو بجد المعنى ده

هو انا توهت شوية بين الكلمات وملقتش اسمي موجود :( بس فعلا الموضوع جميل جدا

وكمان مفهمتش " حتى تلك التي قطعت مع حرف السن عقد احتكار لكل مسميات الأنثى السينية "

وبعدين كمان رحبت بمدونين القاهرة
لكن فين ترحيبك بمدونين دمياط
انااااا زعلااااانه

رحــــيـل يقول...

لالالالا بجد احساس مختلف تمام وشكل مميز لنقل احساسك باليوم
جمييل جدا وصفك لاحساسك الجميل ده

كننا هنا زرعنا أرواحنا في عالم تشابهت فيه الهوايات وتبادلت في الأفكار وظللته سحابة الوئام .. وإن كنت أحسبه قبل اليوم عالما افتراضيا الكترونيا بحثا .. إلا أنني اليوم أزعم أنها ممكلة الكلمة الحرة والوعي الممزوج بنبض الفكهة والمرح والفضفضة

فعلا انت معاك حق يا ابراهيم هو اكتر من كونه عالم افتراضى
سعدت بلقائك جدا
تحياتى وتقديرى

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

يانهارى ايه التشبيه اللى مفهمتوش ده هههههههههههه فهمت نصه بصراحه:)
تعرف بجد انا كمان فى ناس حسيتها قريبين منى جدااااااااااااااا وعلشان كده كنت بتكلم معاهم براحتى..
فعلا انا اول مره اجرب الاحساس ده انك تكون عارف حد كويس وفى نفس الوقت مشوفتهوش ,ولما بتشوفه تحس انك تعرفه من زمااااااااااااان..

مبسوطه انى شوفتكو بعد ما كنت عرفتكو كويس من موناتكو..

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

كلماتك غايه في الروعه يا ابراهيم
انا سعيد جدا بتعرفي عليك في لقاء المدونين
واسعدتني زيارة مدونتك
تقبل مروري

Aиgel يقول...


مساء الخير ..
يا ابراهيم

جمال بوحك أذاب حروفي
وضاعت مني المفردات والمعاني

لك كل الشكر على بوحك الرائع

Angel love

ريتاج يقول...

مساء الخير

سعيده قووى بمرورى هنا عبرة مدونتك الهادفه
ربنا يوفقك يارب
انا جديده فى عالم التدوين
ادعوك لزيارة مدونتى
تحياتى
ريتاج

أميرة علي كوكب مهجور يقول...

ايه ده كله وانا اللي بقول هاجي اكتب معاكم انا مجيش جنبكم حاجة:)

بجد كان يوم حلو ونجمع في الخير دايما يارب

غير معرف يقول...

ابراهيم من اول تلت مدونيين قابلتهم قدام المستشفى انت وصلاح وصبرنى
بجد انت انسان محترم جدا ومثقف اوووى
سعدت جدا بالتعرف عليك ويارب نتجمع دايما ان شاء الله

بسنت صلاح الدين يقول...

يااااه حتى هنا كمان بس الوصف كان اروع ما رأيت بعذوبه الكلمات و الاحساس العالى ، عقبال ماعملى بوست حلو كده بعد ماتجمع معاكوا

Darsh Basha يقول...

اية الكلام الجامد دة
ولمملى معظم اللى كانو موجودين ماشى
انا سعيد انى اتعرفت عليك
واتشرفت بمعرفتك ..وبما أنك ابن بلدى بقى عايزين نشوفك على طول

همس الاحباب يقول...

مين ده
ايه يا ابنى ده
روعة
احساس عالى جدا ونقل مميز للاحداث
ده انت طلعت مشكلة يا هيما
وطلعت منوفى برده
فى الذكاء والموهبة
ههههههههههه
تسلم الايادى
تحياتى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بجد
هايل قووى
ربنا يكرمك
وسعيده بمعرفتك
ايناس

KING TOOOT يقول...

جميل إحساسك بالناس
وكمان جميل جدا وصفك للقاء ، والصدق إللي فيه ، يمكن لأننا كلنا بنكتب من ورا شاشات الكمبيوتر فبنكون مش مضطرين نكذب ، علشان كده مساحات الصدق بتكون كبيرة قوي بين المدونين ، أصلنا لو حاندون و نكذب حانبقى بنكذب على روحنا
تحياتي و إحترامي
KING TOOOT

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا : تشرفت بيك فى اللقاء
رغم اننا ماتكلمناش

بس سعيدة بمعرفة مدونتك
ما شاء الله أسلوبك رائع

و احساس فوق الرائع

دمت بخير

 
') }else{document.write('') } }