بعض من حلـم

على ذلك الصوت ، الذي يتصنع حيال الوصول إليه المكر على أمه حين تمنعه من الخروج لصاحبه .. ثم يروح هاربا خلسة ليتبعه و وهو يمر من بين زقاق القرية ، يصحوا دائما .. يستعذب نداءاته " بيكيا .. أشتري أي حاجة قديمة ..بيكيا " ..

أمضى سنوات صباه بين الكتاب و طرقات القرية الصغيرة لعبا مع رفاقه .. ما زال يتذكر تلك التجربة التي يلوم نفسه أن عاد منها حين ساقته نفسه إلى مصر العامرة .. وصار الصبي فتيا يعرف الجدال ويعشق القراءة .. والفتى انقلب شابا يحب الخلوة بذاته ، يصطحب حطبا ويضرم فيه النار على مشارف تلك العين الصغيرة التي يسمونها "ترعة" يخاطب نفسه بصوت مسموع في جنح الليل .. بعض من وقته في دكان أبيه وآخره بين ورقه وكتبه ونيفٌ باقٍ يقضيه خاليا بروحه هائما مع هواجسه وأفكاره .. ومازال ينتظر تحقق الحلم وانجاز الوعد الذي قطعه له أبوه بان يزور معه مصر ثانية مذ كان صبيا .

مضت بعض سنوات وقضى القدر أن يرحل أخيرا عن قريتهم تلك ليفتح أفاقا أبعد ويحقق ما تمنى .. لكن ليس إلى القاهرة إنما إلى عروس النيل حيث استقر الأمر أن تكون دراسته الجامعية هناك .. راح يقرا ويبحث ليعرف أكثر عنها فما يعرفه قليل قديم لا يذكر منه سوى أنها آسرة لويس التاسع .. وجد كثيرا ضمته صفحات الكتب .. عرف أن بها أكثر نساء مصر جمالا .. فتيات كن أو حتى العجائز .. هكذا خيلت له نفسه أن القمر مذ خلقه ربه قمر فكيف يتغير جمال الأنثى كبرت أو صغرت .. كم يمقت من حقب التاريخ تلك التي كان للامجليز والفرنسين قدم في مصر لكنه اليوم فقط سعيد بتلك الحسنة التي خلدها الفرنسيون في عروس النيل فجمال الأنثى فيها كان وراءه اندماجهم بنسائها .. صدقت حينها مقولة أنيس منصور التي رآى صدى ضجتها على صفحات الجرائد أن أهل عروس النيل فرنسيوا الأصل وإن كانت عبارة بنصف صحة .

ساعات بقيت ليرحل كن كسبع دهور مما عاش في هذه القرية التي يقول عنها دائما " القرية الظالم أهلها " ..حمل قدمه التي شعر فيها بثقل ينبعث من خلف غصة تخفيها نفسه و ركب القطار .. هذه المرة يجلس في مقعده شابا أنيقا .. وتعود ذكريات الصبى الباهتة لمخيلته يوم كان الخوف مزروعا في نفسه من " الكومسري" فلم يكن ليدفع له قرشا .. تلك المحطات التي جراها خلف القطار .. ثلاثة أرباع الذكرى حكايات سمعها منهم بعدما كبر .. كان يومها قد حكاها لأمه واليوم يتذكرها من حديث أمه له .. وانقطعت المسافة أخيرا ، ليصل إلى عروس النيل ..

يومه الأول فيها كأول يوم في حياته .. رافق النيل العظيم على امتداد فرعه فيها يسير بجواره مستنشفا نسماته الدافئة ، يحسبها أعذب نسمات الدنيا فقد اختلطت بأنفاس أجمل الفتيات كيف لا وهو لم يرى في حياته وجها صبوحا متفتحا كوجه تلك التي تسير على نفس خط سيره أو تلك التي تتكئ على كتف شاب تقف معه أو أو أو .. كل ما يعرفه عن عالم الأنثى أمه وأخته الصغيرة ولا يذكر أبدا أن رآهن في صورة تقترب واحدا بالمئة من صور هذه الوجوه الدافئة .. ابتاع وهو يسير الحب والفستق وشيئا كثيرا من المكسرات التي يتذوقها للمرة الأولى .. كم هو شعور رائع أن ينتقي ما لذ له وطاب دون وصاية من أبيه أو تحديدا لشيء معين من أمه .

وصل إلى مسكنه بعد رحلة طويلة أنهاها برفقة النيل والتملق في ملامح البراءة والجمال .. شعور جديد يسكن قلبه وروح خفيفة ترتيدها نفسه كرداء حياة مختلف .. يغيب في نومه وتخالطه أحلام النوم في عالمه الجديد .. يعود فيصحو ثانية لكنه هذه المرة يسمع ندآت عدة كلها جديد بلحن مختلف لم يسمعه قبل أحدهم ينادي " خزين يا بصل " باعوجاج في حروفه ونبرة موسيقية مزعجة وآخر ينادي " بـ 14 جنيه طبق البيض الأحمر الكبيرة الطازه " تعجب كثيرا من نداءه .. هل يباع البيض هنا .. علاقة البيض مرتبطة دائما ببيت الدجاج الصغير في دارهم بالقرية ولا يذكر أن رآى أو سمع عن بيض يباع فما كانت له صلة بحاجيات الدار كثيرا .. وذلك الصوت الصاخب الذي ينادي " العيش البلدي .. أسمر وأبيض وفلاحي " .. يالها من موشحات مزعجة تعكر صفو هذه المدينة التي تنام على ضفاف النيل وتغرق في الجمال وتعوم على بحر الرقة .. تعود به الذاكرة لأيام الصبى يوم كان المواوي ينادي وأم سلامة ترد خلفه .. يختلف هذا النداء عن ذلك تماما .. نداء المآتم والأفراح وذا نداء البيع والإزعاج .. لكنه كلية عشق العروس مع أو ليلة له في أحضانها ليكون بعض حلمه قد تحقق ..

العنوان الأساسي لهذا الفصل من الحكاية " ليلة في أحضان عروس " لكنني خشية أن يفهمه البعض بصورة غير لائقة بدلته إلى " بعض من حلم " أظن أن الأنسب هو العنوان الأصلي لكن معناه لا يتضح إلا لمن يصل في القراءة إلى آخر عبارة.

رابط التعليقات أسفل عنوان البوست أو من هنا

13 التعليقات:

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

يس
انا اوووووووووووووول تعليق

دعاء مواجهات يقول...

جميلة هى كلماتك ومتميز هو الأسلوب

لية مش بتشارك فى مسابقات ثقافية

ابحث على الفيس عن مهرجان النشر الجماعى وياريت تشترك فية

لو عاوز معلومات اكتر هتلاقية عندى فى الجروبات الى انا فيها

على فكرة قلما تلمسنى كلمات حد وتدفعنى لدفعه

تحياتى ليك

غير معرف يقول...

مين قال انى بتصيد لك الاخطاء لأ ابدا
هو دا كان باين فى كلامى .... اطلاقا
بس فى كام حاجة هى اللى خلتنى اسالك
لانك بتعمل حاجات تخلى اى واحدة تسال نفسها

يعنى مثلا لما بتزور مدونه لاول مرة بتكون لبنت مش لولد

ولما بتزور مدونه بنت بتبالغ اوى فى كلامك واعجابك بكلامها

هل دا طبع كل راجل شرقى ؟

ولا دا بيبقى لفت للانتباه عشان تزور مدونتك ومتطنش

ولا عشان لما تزور مدونتك تردلك الجميل وتبالغ هى كمان

اصل البنات فى مصر بيحبوا المبالغة وبيردو الجميل بزيادة

بشكرك على ردك وباين انك انسان بتحب لغة الحوار وبترد بكل احترام

دمت بكل ود وتقدير

يوم تانى

fL0weR-giRL يقول...

السلام عليكم
كتاباتك جميله فعلا

دايما بتكون الي الأفضل

^_^

تقبل مروري

********

ola_barakat يقول...

شكرا علي مرورك وتعليقك في مدونتي

وبجد دخلت وجدت مدونتك جميله جدا ورقيقه واسلوبك رائع

واشكرك علي التفكير بتطوير مدونتي

ياريت ترسل لي اللينك اللي لقت لي عليه

واضم صوتي لصوت دعاء حبيبتي انك تشترك ف مهرجان النشر الجماعي

وربنا يوفقك

بقايا إنسانه .... يقول...

رااااااااااااائع

جدااااااااااااا

دمت بخير

تقبل تحياتى

سهوره

رؤية يقول...

فى انتظار باقى الفصول

دمت مبدعا...
تحياتى


ليك عندى تاج ياريت تقبله

بنجاواتى يقول...

هنيئا له عروس النيل

لكنه يوما ما سيشتاق الى قريته وسيعلن حينها انها لم تكن القرية الظالم اهلها

فى انتظار الفصول الاخرى

اسلوبك رائع كالعادة

تحياتى

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

انتا ايه ده يبنى
انتا من المدونين اللى فعلا مبدعين وخيالك خصب كلماتك مشاء الله بجد

قلم رصاص يقول...

أحييك على اسلوبك الرائع

دمت في تميز


في حفظ الله

واحدة مجنونة يقول...

السلام عليكم
اولا عندي سؤال بسيط هل هذه الحكاية جزء من حكايات أخرى أم ماذا فأنا لم أفهم هذه النقطة؟
ثانيا : أعجبني أسلوبك المميز لكن هناك بعض الاخطاء الإملائية اعتقد انها بسبب السرعة فكلمة نداءات تكتب بهذا الشكل.
بالنسبة للعمل بالمجمل فهو جميل و لكني انتظر البقية ان كان هناك من بقية.
تقبل تحياتي و مروري و اتمنى ألا أكون قد أطلت

كاتب مصري يقول...

بسمة صلاح ..
أول تعليق وتحت مفيش .. نورتي

دعاء مواجهات
ربنا يخليكي والله فرحتيني ورفعتي روحي المعنوية المشكلة اني حاولت وشاركت بس القدر ومجابهاش معايا فخلاص سكت لحد لما ربنا يكرمني وأنزل أول مجموعة مطبوعة ليا ..بسطني أوي اعجابك بكلامي ربناي يخليكي خليتي صباحي رايق 24/24
نوريني علطول لو سمحتي

غير معروف
يا ستي خلاص مش بتتصيدي وحقط عليا ولو ينفعل أبوس راسك والله ما هتأخر ثانية بس عاوز أوضح لحضرتك نقطة .. لما بزور مدونة بنت بكتب تعليقي باحساسي ويشهد الله اني مش بجامل ممكن تقولي ليه مش بتقول كده عند الرجال طيب وهو أنا بعلق عند رجالة كتير .. مش معنى انسجامي مع المعنى واعجابي بطريقة الكتابة حتى لو مكانتش أدبية اني انبهاري ده يكون مبالغة ..دائما أقلام الأنثى تكتب ما ليستطيعه الرجل حتى ولو كان بأسلوب ركيك في بعض الأحيان لكنها حقيقة ..ثم اني مش عاوز حد يجاملني ولا يبالغ في الي بكتبه الحمد لله ربنا مديني معرفة بقدر نفسي ولو شوفت تعليق مبالغ فيه بعرف علطول وبقول في ردي عليه شكرا يا ذوق ولو كان الكلام كبير قوي علينا ..
على فكرة باه انت شرفتيني جدا والله دي مش مجاملة ولا تريقة أنا اتبسطت بنقاشك ده وصراحتك وجراءتك دي بس تعرفي المرة الجاية بأه هتكتبي تعليقك باسمك الحقيقي والله مش هزعل هتبسط قوي والله وعمري ما هغير فكرتي حتى ان كنتي حد أنا عارفه لإني بجد احترمتك قوي ..
دمتي بألف خير

fL0weR-giRL
شهـادة أعتز بيـها ربنا يكرمك .. نوريني دايما .. تحياتي

ola_barakat
أكرمك الله أنا بعتلك اللينك الي قلتلك عليه عندك في المدونة ..ربنا يكرم وتقرايلي مجموعة مطبوعة قريب .. منوراني والله

بقايا إنسانة
سهورة أهلا بيكي .. مع انهم كلمة وبس مش كلمة ونص بس على عيني وراسي والله ومنرواني ربنا يجعله عامر بيكي على طول .. شكرا على زوقك .. تحياتي

رؤية
أولا ألف سلامة عليكي وربنا يبعد عنك كل مكروه ثانيا مفيش فصول تانية للأسف دي هتابعي بقيتها لما تزل الرواية مطبوعة في السوق بإذن الله ثالثا قبلت التاج وهحله بإذن الله قريب في مدونتي التانية شعاع حياة ..دمتي بخير

بنجاواتي
منورني والله تعرف أنا محقوقلك والله .. المهم ربنا يكرمك يارب بس شكلك هتكمل الفصول الباقية لما تنزل الرواية مطبوعة بإذن الله ..مش عاوز أحرقها أكتر من كده . الجاي أحلى بإذن الله .. تحياتي

البت المشمشية
منوراني يا شقية أهلا وسهلا فينك يا بنتي من زمان هتزعليني كده والله بجد وحشتي المكان وأهل المكان قوي ..منوراااااااااااااااني والله العظيم منوراني ..ربنا يكرمك يا ستي على رأيك الي بسطني ده ولو اننا على قدنا يعني .. هستناكي علطول وجري هنط عندك حالا.. سلام

قلم رصاص
شكرا سيدي الكريم
شرفتني
تحياتي

واحدة مجنونة
ولو إني لم ألمح جنونا في تكتبين أو فيما علقتي به هنا بس طبعا حرية شخصية هرد على أسألتك
الحكاية لها فصول تانية بس ده الي هينزل ع المدونة بقيتها تقدري تطلعي عليها وتقريها لما تتطبع بإذن الله هي رواية كاملة أصلا بإذن الله قريب هتبقى موجودة بس أطبع مجموعتي الاولى وبعدين أفوق لها
اه الأخطاء مجرد سرعة والله وشكرا بجد لتدقييقك وتمعينك في النص
ربنا يكرمك بجد منوراني والله وهستناكي علطول .. في حفظ الله

سلام للجميع

akeed يقول...

كلمات فعلا مميزة


تحياتى المدونة اكثر من رائعة

 
') }else{document.write('') } }