أنتم وأنـا..

علاقة قلبي بقلمي يترجمها عقلي .. هكذا تعودت .. أن ينثني الحرف في ثنايا روحي ويبثه احساسي نبضا يسيل في ذلك الحبر المصبوب على الورق مرصعا بجواهر من حروف الكلام .. والكلام عندي مناهج .. عطر الكلام وهو ما أنزله الله على نبيه وجوامعه وهو ما آته لنبيه الكريم ثم ندى الكلام .. وهو ما يسلكه قلمي منهجا .. البحث في مكنون النفس بعواطفها وحواياها .. ثلاثة الأنواع هذه هي أصل الحديث كله .. ويقية الكلام هو النوع الرابع بكل ما في الدنيا هو كلام الناس .

ليس ابداعا أو رسما للوحة أدبية ما جئت به اليوم .. هو نبض حديثهم عني أو حديثكم أنتم .. استراحة أحاول فيها الوقوف على أكثر من أمر عل شيئا مما يكون بين طيات هذه الحروف يغير ما بي من عراك مع القلم .. حسب ما رأيته عندما راجعت صفحاتي هذه بين تعليقاتكم استوقفني منها الكثير .. اعجابا وفرحا ..طربا وذعرا .. منها المدح والذم .. الشكر والسب اخترت منها أبرزها وأقربها لقلبي إن كان مدحا وأكثرها قسوة فيما هو مسيء لشخصي .. عيشوا معي هذه اللحظة .. سأوردها كلية ثم أعقب جملة واحدة . ومن شاء أن يختصر هذا الطول فكفى به قراءة الجزء الأخير .

أكثر قراء سطوري هن من صنف الأنثى .. كتبت احداهن لي مرة " كاتب مصري أنت صاحب القلم المميز أينما كنت وأينما ذهبت ترافقنا بأرق الأحاسيس تذهب بنا إلى عالمك الذي نتمني دخوله نتمني البحث فيه وعن مكنوناته كاتب مصري.. قلب أبيض من الثلج وحب أقوي من الصخر شاعرية كلمات تدل على ذلك عندما قرأت كلماتك شعرت أنني بحاجة ماسه إلى قرأتها من جديد وعند الإنتهاء كنت أشتاق لتكملةالأحداث كاتب مصري .. دع لنا من قلمك نزف في كل يوم جديد لك مني أن أشتم عطر كلماتك دوماً فأنا من بحث عن الحرف والذي لا يصدأ وأنت صاحب حروف لا تصدأ أبد الدهر "

وأخرى تقول "بجد مش عارفه أقول ايه أنا مبهورة بالاسلوب الراقى بتاعك أنت بجد موهوووووب ولازم تاخد خطوات عمليه علشان الكتابات ديه تشوف النور والناس كلها تقراها"

وفي مرة كتب أحدهم إلي فمحوت تعليقه لكنه عاودها فتركته سأورده دون تعقيب مني .. قال لي " اسلوبك فى الدعاية لمدونتك رخيض وسخيف ، على فكرة انا حد من اللى انت عملت عنده كده واحب اقولك انى مجتليش الشجاعة انى ارد باسمى علشان محرجكش او احرج نفسى .. عايز اقولك امثالك بوظوا جمال التدوين وبقى مجرد دعاية واعلان "

وهذه كتبت لي بعد حديثي عن الأنثى ودواخل روحها " رائع بجد .. أنا نفسي أعرف ازاي بتعرف كل دا ..ازاي قادر تفهم كل دا ..بجد ماشاء الله عليك..موضوع اكتر من رائع .. حساه زي مايكون ترجمه لأحاسيس كتير مريت بيها ..انت بتعرف تقرانا من جوة .. ومش اي حد يقدر يعمل كدا ..ربنا يباركلك في كلماتك .. وفي ابداعك ... وفي احساسك ..بجد بتمنالك التوفيق في حياتك ..تحياتي يا فنان.. "

وهذه ترى في مشروع قاص " الله الله الله... انت مشروع قاص هايل بجد حاسة فى يوم من الايام هتبقى كاتب قصة مشهور ولك روايات لانك وانت فى سن صغير كده عندك القدرة على السرد ده بشكل واقعى وجميل حتى النهاية محيرة ولكنها مقنعة نوعا ما ... مكنتش عارفة انك هايل كده ... ربنا يوفقك وتصفيق حاد لجمال قصتك"

أما هذه فتتعجب من حديثي عن الأنثى " أول مرة أسمع رجل يمدح المرأة.. فعادة ما تطال المرأة الاتهامات بالسلبية وانها تفتعل المشاكل والنكد..أحييك فعلا على هذا الوصف الرائع .. لقد أجدت بالفعل وقد لمست بعضا من صفاتي فيما ذكرته..ولولا أنك كاتب شفاف و حساس لما بدأت تكتشف الخبايا والصفات الجميلة في قلب المرأة..فقسوة الرجل احيانا تمنعه من رؤية مشاعر الحب والجمال والتضحية لدى المرأة فالانثى بطبعها رقيقة وجميلة هكذا خلقها الله، ولكن هناك نساء تشذ عن القاعدة فلكل قاعدة شواذ أشكرك على هذا الإحساس العالي وعلى مقدرتك على الغوص في أعماق الانثى أسلوبك رائع رقيق وشاعري "

أما هذه فلا أدري ما أقول في كلامها بحق " رأيت مدونتك بالصدفة وقرأت وقرأت ونسيت الوقت لأول مرة ولم اختصر الكلمات بل ظللت اقرا حتى وجدت نفسي تخطيت الكثير من المواضيع واردت ان اتكلم وشعرت اني ولاول مرة من فترة طويلة يعجبني ما اقرا حتى انغمس فيه اسلوبك القصصي لا استطيع وصفه ولكنك بالتاكيد تعلم انه اكثر من رائع وسردك عن بنات الجامعة المني ولكني اصدقك وأظن يجب ان نصلح الاخطاء لانقاذ الاجيال القادمة شكرا لانك كتبت هذه المدونة الرائعة بحق ."

وهذين تعليقين من سيدتين كريميتن أقدرهما كثيرا وأحمل لكل احترامه ومعزته بقلبي وإن كان القدر قد أصر أن يصنع في نفس إحداهن علي شيئا ليس لي فيه ناقة ولا جمل ولعله خير كان ذلك في احتفائي بعام وليدتي الأول " كنت عارفة من اول لحظة انك بتحتفي بالمدونة ولكنها ليست كأي مدونة لأن صاحب لبناتها فنان ينسج من المشاعر عذب الكلمات ..أسرتني الكلمات والمعاني وليس هذا بجديد ، كل عام وانت بخير والى مزيد من العطاء والتقدم بعون الله .... كل سنه وانتا مبدع وراقى فى كتاباتك ومدونتك بنفس الرقى والابداع انتا مفخره للشباب اليى فى سنك يا ابراهيم ربنا يحميك ويباركلك "

وآخيرا وليس أخرا لهذه النبضات التي تنبض في قلبي حتى اليوم تعليق من إحداهن أيضا " رائع كما انت ثناؤنا عليك لا يزيدك روعة .. أحييك على كلماتك التى لامست القلب .. انت حد نادر قوى على فكرة ..لا بجد يعنى لو فعلا كده يبقى انت حد نادر ، أما عن السؤال و التعليق اعتقد ان كل واحد حر فى اللى بيكتبه مدام مافهوش شئ غلط يؤذى حدغير انى بجد لحد الان ماشفتش ليك بوست يسئ للمرأة"

تعقيب .

ليس إدراجي لهذه التعليقات فرحا بذاتي أو غرورا يتملك دواخلي وإنما هو من سبيل الجرد لبضاعتي وزبائنها .. هو قليل من كثير .. عندما دخلت هذا العالم لم أكن أتخيل أن يوما ما سيأتي وتربطني علاقة وثيقة بأقلام قوية وأرواح رائعة وشخصيات هي أقرب من نفسي لي .. كل من كلف نفسه وقرأ حرفا هنا فأعجبه أو غير في نفسه شيئا له في رقبتي حق الوفاء بدعوة خالصة .. تلك التي تعجب من كوني أتحدث بلطف عن الأنثى .. هذا هو سبيل قلمي الذي اختار أن يسير فيه وهو ما تؤمن به نفسي .. يقف القلم عاجزا أكثر من أي وقت عن وصف تعبيرات الفرح التي تملأ نفسي الآن .. ليس أكثر من ان أقول "أدام الله وفائكم لقلمي ووفاء قلمي لكم " دمتم بخير.

"أعتذر إن ورد في النص بعضا من الأخطاء اللغوية فهي مسؤولية كاتب التعليق الأصلي "

رابط التعليقات اسفل عنوان البوست أو من هنا

10 التعليقات:

E73 يقول...

أول تعليييييييييييييييق

هكمل قراية بقى وارجع

E73 يقول...

أاااااااااااااه خلصت

ربنا يديم عليك حب الناس واحترامهم

الى الامام دائما

أنــا يقول...

ذكرياتك جميله .. عيشتنا معاك في ذكرى يمكن تخصك اوي .. لانك اكتر حد حسيتها .. بس عرفت تحسسنا بيها ..
فكرتني بالاوتوجراف اللي بناخدة في نهاية معرض الكليه .. فكرتني بالاحساس الغير موصوف اللي بتحس بيه مع كل حرف اتكتب من حد تعرفه أو متعرفوش ..
أومن حد مجرد كلامه يخليك عاوز تعرفه ..

مؤمنه دايما انا ان الاجمل من المواقف كلها اللي بتمر بيها في حياتك .. هي لحظة ما بتفتكرها ..
وتلاقي نفسك غصب عنك بتبتسم ..وتعيش نفس اللحظة تاني .. كلحظه خالدة جواك كل مره بتفتكرها بتأكدلك أكتر انك عمرك ماتنساها ..
يااااه بجد .. الموضوع دا لزيز بشكل مش طبيعي ..
يارب دايما تفتكر كل اللي فات واللي هايفوت بابتسامه ..
خليك واثق دايما ان اللي كتبلك حرف كان قاصده وكان حاسس انك تستحقه ..
مبروك عليك كل ذكرى حلوة وكل كلمة حلوة ومالكش دعوة باي حاجه تانيه..
كمان سنه .. افتح المدونه ..
واقرا تاني ..
وعيش نفس احاساسك دا تاني ..
كل ذكرى وانت طيب ..
تحياتي يا فنان ..:)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

اعتقد اول تعليق لكن كن اكيد انه مش اول زياره.
انا دايما ببزورك بس عمرى معرفت ارد عليك او اسيب كومنت.لانى كنت بعد كلامك مش بلاقى حاجه تنفع تتقال .وللاسف دا جالى مع كل اصدقائى المجونين اللى بيتكلموا عن المشاعر اقرا ومش بعرف ارد, تقريبا مرض نفسى:))
انا المرادى قلت اعلق لانى عاوزه احييك انك حطيت المدح والذم.
واللى عنده الجراه انه يسيب النقد زى ماهو بدون اى تدخل انا بحترمه جداااااا.
تحياتى.واسفه مقدما لو ملقتش تعليق فى المستقبل واتمنى تكون فهمت السبب.

(Joudy) يقول...

جميل بجد وانت تستاهل كل خير وربنا يزيد من حبك فى قلوب الناس حقيقى مهما قولت مش هيجى قطر فى محيط الناس اللى حقيقى بتكن لك مشاعر تقدير واحترام

ربنا يوفقك

دمت بكل الخير

Sawsan يقول...

اخى كاتب مصرى
من المهم الفهم الجيد لما تقراءه لغيرك قبل التعليق عليه
لان الفهم الخاطئ للموضوع يصل بك للتجريح لا للتعليق.
ارجو استيعاب هذا جيدا لان هذا ما صدر منك.لك تحياتى

محاولة لكسر الصمت يقول...

لازلت حديثة عهد بمدونتك, وعلى ذلك فالحكم صعب..
لكنني لن أنسى أبدا زيارتي الأولى, و(بكاء) قصتك التي ظلت كلماتها تراودني اياما عديدة بعد قراءتها, قصتك التي لم تكن كأي قصة, وإنما كانت حياة..

تحياتي وأتمنى لك كل الخير..

حلم بيعافر يقول...

القلب
القلم
العقل
علاقت متشعبة
فيه اوقات بتبقى صعب انها تترجم بكلام ع الورق

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحية لك اخي الفاضل من القلب ولقلمك الرفيع ذو الكلمات الرصينة القوية البديعة معانيها

هذه زيارتي الاولى لكم وان شاء الله لن تكون الاخيرة

نتمنى لكم التوفيق

في حفظ الله

كاتب مصري يقول...

E73
يا ميت مرحبا ..ربنا يخليكي يارب أنا متأكد انك من الشخصيات الي بتحترم بطريقة أو بأخرى كتابتي ببساطة شديدة لإنك هنا .. نوريني علطول.

أنـا
ربنا يكرمك يارب .. فعلا الاجمل ان الواحد يعيش في ذكريات لحظاته الحلوة .. هكررها تاني وتالت وألف بإذن الله بس توعديني تفضلي متابعاني عشان تكون حروفك ضمن الذكريات الرائعة بين صفحاتي .. بجد مش عارف اقولك ايه .. شكرا قوي لتقدير واعجابك بكل ما أكتب.. نوريني دايما .. في حفظ الله

الشعب لابد له من حكومة تشكمه
انا بأه عاوزك تقولي أي حاجة أكيد كلامك هيكون له وقع في نفسي وهحس لما أقراه بحياة ونبض جديد .. شكرا بجد على زوقك انا حطيت الذم والمدح لإني مش بدور على شهرة أنا بأدي رسالة .. الكتابة أمانة وفرحي بحب الناس وإعجابهم مش غرور لا ده فرح لإني نجحت في إيصال رسالتي يعني بأدي الأمانة صح .. نوريني علطول.

جودي
ربنا يعزك ويزيدك شرف يارب ..انت حد أنا بحترمه قوي وبفرح بوجوده والله .. نوريني دايما ..

sawsan
سيدتي الكريمة لم أقصد أبدا الإساءة إليك بتعلقي عندي لكن ربما سوء الفهم جعلني أكتب ما أصابك بالضيق ولكن تأكدي أنه عن غير قصد ..أعتذر .. نورتيني

محاولة لكسر الصمت
الله الله رجعتيني لإحساسي وانا بأكتب (بكاء) فكرتيني بمنظر البنت ..اه اه اه يا قلبي .. ربنا يبعد عننا الدموع .. ربنا يخليكي مدحك ده على عيني وراسي وفي رقبتي لك عهد بدعوة خالصة .. دمتي بخير نوريني علطول عاوزك تبقي من أهل المكان وكفاية حتة حديثة عهد بالمدونة .. المدونة كلها تحت أمرك.. تحياتي

حلم بيعافر
عندك حق فعلا .. لو قرأت البوست الجديد الي هنزله حالا هتلاقي تعليقك ده متترجم فيه .. نورني دايما

قلم رصاص
نورتني وشرفتني قوي بالزيارة دي وهستناك علطول ..شكرا قوي .. تحياتي

 
') }else{document.write('') } }